Pitanja
Ultarzvuk
Pregled
Laboratorija

Pitanja koja često postavljate:

Hepatitis B i trudnoća?

Hepatitis B je serumski odnosno inokulacioni hepatitis. Inokulacija nastaje prilikom transfuzije krvi, krvne plazme, infuzijama pojedinih rastvora ili injekcijama usljed nedovoljno sterilisanih instrumenata. Izazivač je DNA virus i može se naći u pljuvački, serumu, lohijama, amnionskoj tečnosti i drugim tkivnim tečnostima . U ranoj fazi infekcije iz seruma se može izolovati Hbs antigen, koji se javlja već poslije jedne do tri nedjelje od kontakta. Antitijela se pojavljuju tek mnogo kasnije (nekoliko nedjelja pa i mjeseci), a mogu perzistirati godinama.
Bolest može biti izazvana uzimanjem zagađene hrane, plivanjem u zagađenoj vodi, ili drugim putem, koji ne spada u kategoriju visokorizičnog ponašanja.
Bolest se prenosi i seksualnim kontaktom.
Savjetuje se da se sve trudnice testiraju na hepatitis B.
S obzirom na to da hepatitis B može biti tako umjeren da simptomi nisu uočljivi, sa izuzetkom mučnine i povraćanja, što je u trudnoći ionako uobičajeno (ostali simptomi uključuju požutjelu kožu i beonjače, svijetlosmeđu boju stolice, pojačan umor, bol u stomaku i gubitak apetita) to vjerovatno nećete biti u stanju da odredite bez testova.
Vakcina protiv hepatitisa B bezbjedna je u trudnoći, ali s obzirom na to da vakcina ne pruža trenutnu zaštitu, biće potrebne i druge mjere. Ako u Vašem domaćinstvu ima i starije nevakcinisane djece i odraslih, i oni bi trebali da dobiju preventivnu injekciju, da bi se spriječila infekcija.
U slučaju da je rezulat testa pozitivan, počeće se sa liječenjem koje obuhvata mirovanje, kvalitetnu ishranu (bogatu proteinima i kalorijama bez alkohola). Periodično će biti vršene analize krvi, da bi se pratio razvoj bolesti. U 95% slučajeva očekuje se potpun oporavak.
Novorođenče Hbs pozitivne porodilje može biti inficirano prilikom prolaska kroz porođajni kanal, jer tu dolazi u kontakt sa sekretom i krvlju majke. Zbog toga je važno preduzeti odgovarajuće korake da zaštite bebu, ukoliko je ustanovljeno postojanje virusa u tom trenutku. Potrebno je što prije okupati novorđenče, da bi se uklonili tragovi Vaše krvi i ostalih sekreta, dati vakcinu protiv hepatitisa B, kao i dati  imunoglobulin 12 sati po rođenju, da bi se spriječio razvoj infekcije kod djeteta. Vakcina se ponovo daje za mjesec dana ili dva mjeseca, i potom opet za šest mjeseci. Test se takođe radi između dvanaestog i petnaestog mjeseca, da se provjeri da li je terapija bila efikasna.
Hepatitis C može se prenijeti sa zaražene majke na plod u utrobi, prije nego na porođaju. Učestalost zaraze je mala ( 3 – 4 %). S obzirom na to da se hepatitis C prenosi putem krvi (npr. ubrizgavanjem droge ili putem transfuzije krvi), infekcija je malo vjerovatna kod većine žena. Ukoliko je postavljena dijagnoza infekciju je često moguće liječiti.